Breaking News

Kobanê’li Eğitimci Yasir Beyro ile Okulların Durumu Üzerine

BU YAZI 3 NISAN 2015'e aittir.
Sayın Yasir Beyro, Kobanê’ye terk etmek zorunda kalan vatandaşların büyük bir kısmı geri döndü. Şu an Kobanê’de kaç okulda eğitim veriliyor, eğitimde genel olarak durum ne? 
Yasir Beyro: Yakılan yıkılan birçok ev gibi okullarımız da savaş sırasında hasar gördü. Hasar gördüğü halde kullanabildiğimiz iki okullar var. Kobanê Kantonu Eğitim Komisyonu olarak tüm kısıtlı imkanlara rağmen bu okullarda çalışmaya karar verdik. Şu an Şehit Osman ve Şehit Berfin okullarında resmi olarak eğitim veriliyor.
Yakın bir zamanda kullanıma açabileceğiniz başka bir okul var mı?
Yasir Beyro: Önümüzdeki hafta Miştenûr Okulu’nu açmayı planlıyoruz. Bu şekilde iki okulumuz 1. sınıftan 6. sınıfa kadar, bir okulumuz da 7. Sınıftan 12. sınıfa kadar hizmet verecek.
Savaş öncesi Kobanê’de lise de dahil olmak üzere kaç okul vardı?
Yasir Beyro: Kobanê merkezinde 15 okul vardı. Son dört yılda öğrencilerin sayısı arttığı için okullara olan ihtiyacımız arttı. Her sınıftaki öğrenci sayısı bazen 50yi buluyordu. Bu da eğitimi zorlaştırıyordu. Suriye ve Rojava’daki karışıklıktan dolayı okulların inşa edebilme imkanımız yoktu. Köylerdeki okulları da sayarsak eğersek kantonda toplam 421 okul vardı.
Şu an okullarda toplam kaç öğrenci var ve öğrencilerin temel ihtiyaçları neler?
Yasir Beyro: Şehit Osman ve Şehit Berfin okullarında yaklaşık 1000 öğrenci var. Ve bu sayı her gün artıyor. Hergün yaklaşık 100-50 öğrenci artıyor. Tahminlerimize göre iki hafta içerisinde sayı 4000 öğrenciye ulaşır.
Peki toplam kaç öğretmen var?
Yasir Beyro: Öğretmenlerimizin çoğu fedakarlık yaparak çalışıyor. Yaklaşık 100 kişilik bir öğretmen kadromuz okullarda çalışmayı bekliyor.
Bu kadar öğretmen öğrencilere yetiyor mu?
Yasir Beyro: Daha önce de öğretmenlere çağrıda bulunduk. Öğretmenler her gün maillerle, telefonlarla bize ulaşıp çalışmak istediklerini belirtiyorlar. Kobanê kısa bir süre önce özgürleştirildi ve bildiğiniz gibi hasar çok büyük. Okulların temizlenmesi de zaman aldı. Okulların eğitime başladığını gören öğretmenler de bir an önce buraya dönüp eğitim vermeye çalışıyor.
Çocukların psikolojisini sormak istiyorum. Çok kötü şeyler gördüler, göç etmek zorunda kaldılar. Evleri yıkılanlar, ailesinden birilerini kaybedenler var. Çocukların psikolojisi genel olarak ne durumda?
Yasir Beyro: Resim dersinde çizdiği resimlerin çoğunda askeri araçlar var. Müzik dersinde devrim türküleri söylüyorlar. Psikolojileri biraz kötü fakat genel olarak mutlu bir şekilde okula geliyorlar. Bildiğiniz gibi eğitim öğretim sezonunun bitmesine yaklaşık üç ay kaldı. Bu üç ay içerisinde çocukları oyunlarla, türlü şeylerle o kötü savaş psikolojisinden uzaklaştırmaya çalışacağız. Onlara yaşayamadıkları çocukluklarını yaşatacağız.
Dünyanın dört bir yanındaki Kürtler eğitim konusunda sizlere nasıl yardımcı olabilir, onlara neler demek istersiniz?
Yasir Beyro: YPG’nin büyük direnişi sonucu Kobanê’ye dönebildik. Şehit olan öğretmen arkadaşlarımız da oldu. Her şey bu çocukların geleceği içindi. Biz öğretmenler de bu çocuklara sahip çıkmaya çalışıyoruz. Fakat bildiğiniz gibi her şey talan edildi. Kalemleri, kitapları ve defterleri karşılamakta güçlük çekiyoruz. İki gün önce Urfa’dan yedi kişilik bir öğretmen heyeti buraya geçti. Onlar bir takım yardımlarda bulunacaklar. Fakat yine de çok az. Çünkü eğitim metaryellerinin çoğu kullanılamaz hale geldi. Yardım etmeleri için bütün dünya öğretmenlerine sesleniyoruz burdan. Uluslararası kuruluşlar da eğitim için, çocukların geleceği için bir el uzatmalı.

Yasir Beyro
http://civiroglu.net/

No comments